Wednesday 25 January 2017

Seram !!! Jenazah Sendawa Dan Bangkit Swaktu Dimandikan ....

Tags


Pernahkah anda mendengar atau melihat mayat bersendawa kaki terangkat dan badan kejang seperti gambar di atas?$%

Tentu sesiapa pun yang melihat perkara ini akan merasa takut dan mengaitkannya kepada perkara perkara mistis bagi yang tidak tahu.

“Rigor mortis” atau yang lebih dikenali sebagai kaku mayat ,satu kondisi dimana berlakunya body stiffness dan kekejangan selepas meninggal.keadaan ini terjadi akibat hilangnya Adenosine triphospate (ATP) dari otot-otot tubuh manusia dan kadang menghasilkan gas dalam perut selepas mati.

Jangan takut apabila mayat sendawa atau kaki dan tangan terangkat saat di mandikan bukan bermakna mayat itu hidup itu hanya sebuah penomena rigor mortis.

Penjelasan rigor mortis ini sangat panjang, tapi cukuplah kami terangkan sekedar asas untuk pengetahuan untuk di fahami.

ATP Yang hilang dari muscle yang asalnya berpungsi memberi tenaga pada tubuh dan pungsi pada muscle,bila sudah meninggal maka ATP akan hilang dan otot akan menjadi stiffness.

Normal dan biasa pada orang yang sudah meninggal akan menjadi keras dan kaku setelah beberapa jam.akan tetapi bila sudah melampau maka berlakulah rigor mortis Yang menggerakkan anggota tubuh sebagai tanda kematian otot sebenar.

Tidak hanya berlaku pada manusia haiwan juga bisa mengalami rigor mortis,haiwan yang penat,stress dan kurang istirahat dan tidak sihat sebelum di sembelih akan mengakibatkan ATP yang kurang sehingga rigor mortis akan berlangsung dengan cepat Dan mengakibatkan kualiti daging menjadi rendah.




EmoticonEmoticon