Wednesday 4 May 2016

Jangan Dibuang Lagi Kulit Telur.!!! Kerana Ia Banyak Kelebihan. Ini 7 Tips Kegunaan Lain Kulit Telur Yang Ramai Tak Tahu.. Mari K0ngsikan !!

Tags



        (Tips) 7 Kegunaan Lain Kulit Telur Yang Ramai Tak TahuRamai antara kita yang membuang kulit telur selepas ianya dipecahkan. Namun tak ramai yang tahu bahawa kulit telur tersebut banyak kegunaaannya dalam membantu kehidupan seharian kita.

        Berikut adalah 7 kegunaan lain kulit telur yang ramai tak tahu:

        Baja





        Kulit telur adalah cara yang baik untuk menambah kalsium untuk k0mp0s anda, mereka mempunyai kawasan permukaan yang sangat tinggi kepada nisbah jumlah, dan mereka cenderung untuk mengurai dengan cepat. Anda tidak perlu bimbang tentang membersihkannya atau pengisaran mereka hanya melambungkan mereka pada cerucuk atau ke dalam t0ng dan menjadikan mereka lebih.

        T0peng muka N0urishing

        Hanya bersihkan dan pecah-pecahkan kulit telur kering tersebut menggunakan lesung batu. Kemudian campurkan serbuk kulit telur tersebut bersama-sama dengan putih telur dan gunalah ia untuk sebagai masker kulit. Biarkan t0peng kering sebelum anda membilasnya.

        Pest-penghalang





        Adakah anda mempunyai masalah dengan siput masuk ke halamana atau kawasan tanaman anda? Cuba tabur serbuk kulit telur ke sekitar tanah di mana terdapat per0sak tersebut makan. Siput tersebut akan berpindah dari taman anda untuk mencari tempat yang lebih selamat.

        Merawat kegatalan kulit

        Masukkan kulit telur ke dalam cuka epal dan biarkan ia direndam selama beberapa hari. Sapukan campuran ini ke mana-mana kerengsaan kulit kecil atau pada kulit yang gatal.

        Bekas pembenihan tanaman

        Cengkerang telur juga sesuai digunakan sebagai bekas pembenihan benih yang sempurna. Caranya mudah!

        Apabila anda memecahkan telur, cuba untuk buat hanya satu lubang kecil di hujung cengkerang telur. Setelah telur sudah k0s0ng, buatlah lubang kecil pula di bawah. Letakkan kulit tersebut ke dalam rak telur ayam, isikan setiap cengkerang dengan tanah, dan kemudian letakkan benih anda.

        Makanan Burung

        Sebelum dan selepas bertelur, ibu burung memerlukan banyak kalsium dalam diet mereka. Apa kata buat sedikit pahala dengan membuat makanan kepada burung tersebut. Hanya perlu bersihkan kulit telur tersebut, hancurkan menjadi serbuk dan letakkan serbuk tersebut ke dalam bekas dan akhir sekali letaklah ia diluar rumah supaya burung datang makan.

        Penghalau kucing

        Adakah anda mempunyai masalah dengan encik kucing yang menggunakan kawasan rumah anda sebagai tempat beliau berak merata-rata? Jangan risau. Hancurkan sedikit kulit telur dan tabur di kawasan-kawasan yang sering kucing tersebur kencing dan berak. Insya-Allah setelah terpijak kulit telur tersebut beberapa kali, pasti mereka takkan ulang perbuatan tersebut di situ.











        Jadi, lepas ini tak perlulah buang kulit telur tersebut kerana banyak kegunaannya sebenarnya. Sem0ga bermanfaat dan selamat mencuba!@

        Rahsia kulit telur #Petua@

        Assalamualaikum.. Alhamdulillah, tadi aku terjumpa 1 petua baru untuk halau 0r bunuh serangga dekat rumah kita tu.. kejam sangat ke bunyik bunuh tu??hehe@

        0k lah, k0rang pernah rebus telur tak?? lepas kupas kulit telur tu, k0rang buat apa?? buang?? aipp, lepas ni jangan buang lagi tau.. dengan hanya guna kulit telur, kita b0leh halau semut, lipas (eeee aku memang penggeli serangga ni, bukan aku je tapi semua adik beradik aku benci serangga ni..haa jangan nak gelak eaa), dan serangga per0sak serta tikus p0n b0leh tau.. Ada step yang k0rang kena ikut dulu..

        k0rang kena keringkan 0r jemur kulit2 telur di bawah cahaya matahari..@

        K0rang kena tumbuk halus supaya jadi macam serbuk 0r tepung.. guna lah batu lesung.. kalau nak pakai blender, aku tak sure pulak..tapi b0leh try..hehe

        K0rang masukkan dalam bekas kaca supaya tahan dengan lebih lama..@
        dah b0leh tabur dekat tempat2 yang biasa serangga2 ni meny0r0k atau lalu lalang.. InshaAllah, serangga2 tadi macam lipas tu mati..@

        TAPI K0RANG KENA MAKE SURE JANGAN ADA TEMPAT TERMISS P0N TAU SUPAYA LIPAS TU TAK DAPAT LARI.. maap bunyik macam kejam yee.. untuk anai2 pulak, k0rang letak dekat lubang keluar masuk anai2 tau dan lagi bagus kalau dapat jumpa sarang anai2 nie..

        Sem0ga bermanfaat yee..

        B0leh la aku start experiment lepas ni.. Habis lah riwayat lipas kat rumah aku tu..hahahaha


        kulit telur







        kulit telur yang telah ditumbuk


        sumber hiphiph0rray15.bl0gsp0t.my


EmoticonEmoticon